Brugernavn:   Kodeord:                
 


 

J/80 er en moderne, enkel og meget hurtig alsidig sejlbåd. Klassereglerne er "strictly one-design" og giver en enkel og let tilgængelig klassebåd med lave driftomkostninger. Det er kun tilladt med et nyt stel sejl om året. J/80’s dimensioner er 8 m x 2,5 m. Deplacementet er 1320 kg hvoraf 48% er placeret i kølen, hvilket giver en meget "stiv" og sødygtig båd som er enkel at sejle, og trods det relativt store sejlareal let at sejle selv i hård vind. Båden kan trailes efter en større bil.

 

Max-vægten på besætningen til kapsejlads er 338,60 kg (typisk 4-5 personer) eller 3 personer (ingen vægtgrænse). Båden kan dog under de fleste forhold sejles af 2 personer, da den sejler fint under storsejl alene. Rullefokken gør sejlads med en lille og uøvet besætning ganske let at gå til. J/80 har et integreret bov-spryd til den 65 kvm store Gennaker (assymetrisk spiler), men kan også konfigureres med traditionel symmetrisk spilerudrustning. J/80´eren planer allerede ved 7-8 m/sek og i frisk vind er det ikke usædvanligt at opnå hastigheder i nærheden af 18 kn. Båden er ved disse hastigheder fortsat letsejlet og man mister aldrig kontrollen. Kineser bomninger eller penduleringer er historie - at sejle hurtigt er ikke længere svært ;-)

Internationale felter: 

Som J/80 sejler findes der mange muligheder for at sejle internationale kapsejladser. Det er meget inspirerende at komme udenlands og sejle. Store felter, nye miljøer, møde nye venner og sejlere. Det er normalt muligt at kunne leje en J/80 lokalt til de store stævner, hvis man ikke selv har lyst til at transportere sin båd.

Eksempler på stævner er:

  • Key West Race Week.
  • Spi Ouest – Frankrigs største regatta med max 500 både. I 2008 deltog 78 stk J/80.
  • Cowes Week sejles hvert år i August. Cardiff Bay Racing har normalt 4 stk J80 til udlejning

Båden har et helt enkelt dækslayout, et stort arbejdsvenligt cockpit og selve gennakkeren er ganske nem at håndtere, hvilket gør J/80´eren til en drøm at sejle, såvel for nybegynderen og den meget erfarne sejler.

Sejlgardaroben er begrænset til et storsejl i Dacron, en rulle fok i Mylar eller Dacron og en gennaker, hvilket holder driftomkostningerne nede. Storsejl og rulle-fokken sidder på bommer og på forstaget - så man kan være klar til at sejle på 5 minutter - helt enkelt ! 

Det ergonomisk korrekte cockpit er perfekt til sejlads, men kahytten er også i orden - og der er fire fine køjer, så man kan overnatte på tur.

Med en trailer bliver man helt mobil - udover alle grænser - og det bliver let at deltage i kapsejladser i ind- og udland og har havnen en kran kan man selv søsætte båden når der skal sejles.